ONDERWIJS

ASSESSMENTS

Inzicht krijgen in de talenten en ontwikkelmogelijkheden van jouw medewerkers? Bij Woltring gebruiken we de TMA-Methode om talenten en drijfveren zichtbaar te maken en deze te koppelen aan concreet gedrag. Onze assessments, inclusief opties zoals capaciteitenanalyses en 360-graden feedback, bieden een compleet beeld van jouw team. Zo krijg je heldere handvatten voor zowel huidige prestaties als toekomstige groei.

VISIE OP ASSESSMENTS.

Bij Woltring zetten we de TMA-Methode in om de talenten en ontwikkel-mogelijkheden van deelnemers te inzichtelijk te maken. Met deze methode, gekoppeld aan functiegerichte onderwijs competenties, brengen we niet alleen talenten en drijfveren in kaart, maar verbinden we deze ook aan zichtbaar gedrag met behulp van aanvullende instrumenten zoals casuïstiek, portfolio en observatie. Onze assessments omvatten daarnaast optioneel capaciteiten-analyses, teamanalyses en 360-graden feedback voor een volledig beeld. De resulterende rapportage biedt duidelijke handvatten voor zowel huidige prestaties als toekomstige ontwikkeling.

SCHOOLLEIDERSASSESSMENT.

Sinds januari 2018 is het schoolleidersassessment van Woltring geaccrediteerd bij het landelijk schoolleidersregister. Met dit assessment wordt gekeken of een kandidaat geschikt is als schoolleider volgens de vastgestelde leiderschapspraktijken van het schoolleidersregister PO. Met dit assessment kan een (startend) schoolleider zijn/haar basisregistratie behalen.

Het doel van het schoolleidersassessment is om

  • Vast te stellen welke talenten en competenties de kandidaat bezit;
  • Te beoordelen hoe deze talenten en competenties zich verhouden tot de functie van schoolleider in het PO
  • Ontwikkelpunten te identificeren
  • Te bepalen of, en hoe, deze ontwikkelpunten verder ontwikkeld kunnen worden

Onze aanpak:

Ons assessment verloopt volgens 5 overzichtelijke fases. Deze fases volgen elkaar telkens onder begeleiding en met uitleg op.

  • Fase 1: Afstemming – Offerte en tijdspad in overleg met opdrachtgever/kandidaat.
  • Fase 2: Intake – Telefonisch contact voor procesbespreking, TMA, 360 graden feedback, bewijsportfolio, en capaciteitenanalyse.
  • Fase 3: Voorbereiding – Portfolio samenstellen, TMA invullen, 360 graden feedback verwerken.
  • Fase 4: Assessment – Dagprogramma op locatie met diverse activiteiten, inclusief lunch. Aanpassingen worden gedaan indien capaciteitenanalyse onder gewenst niveau ligt.
  • Fase 5: Rapportage – Ontwikkeladviezen en certificaat bij succesvolle afronding.

INTERN BEGELEIDERS.

Een intern begeleider (als kwaliteitscoördinator) speelt een cruciale rol binnen de school, als schakel tussen leerkrachten, leerlingen en de schoolleiding. Ons assessment voor intern begeleiders biedt inzicht in de specifieke vaardigheden die nodig zijn om deze rol optimaal te vervullen.

Van analytische vaardigheden tot coachende kwaliteiten: ons assessment maakt duidelijk waar de sterktes en verbeterpunten liggen. De beroepsstandaard van het LBBO is hierbij leidend.

Met behulp van zelfreflectie en gerichte vragen (casuïstiek) onderzoeken we hoe de talenten van een kandidaat aansluiten bij de rol van intern begeleider.

De uitkomsten van het assessment helpen bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan dat de begeleider in staat stelt zijn of haar rol binnen de school te versterken. Zo draagt dit assessment niet alleen bij aan de persoonlijke groei van de intern begeleider, maar ook aan de kwaliteit van het onderwijs binnen de school.

 

BEGELEIDING OP MAAT.

Bij WOLTRING geloven we in duurzame ontwikkeling. Daarom bieden we na het assessment op maat gemaakte coachingstrajecten aan. Wil jouw medewerker verder met de ontwikkeladviezen uit het assessment? Onze coaches helpen niet alleen bij het beantwoorden van vragen, maar ook bij het ontdekken van de achterliggende vraag om de ontwikkeling echt in gang te zetten.

WAT MAG JE VERWACHTEN?

  • Toepassing van wetenschappelijke methodieken voor effectieve groei

  • Een helder en afgestemd proces op de individuele behoeften

  • Maatwerk coaching voor duurzame ontwikkeling

TMA-FILOSOFIE.

De TMA-filosofie, ontstaan ruim 25 jaar geleden, gelooft in de kracht van positieve psychologie en aandacht. TMA staat voor Talenten Motivatie Analyse en gaat ervan uit dat mensen het best functioneren en het meest betrokken zijn, als ze werk doen dat dicht bij hun drijfveren en talenten ligt. Met een wetenschappelijke aanpak geven we inzicht in talenten en drijfveren.

Onderwijs

Wat we nog meer bieden

FUWASYS

 

Competentiematch

 

Ontwikkelacademie

 

Cultuurontwikkeling